Kończy się termin nadsyłania zgłoszeń na konkursu na Certyfikat POT!

28 lip, 2010 | Aktualności, Konkursy, Konkursy ogłoszone

Konkurs ma na celu wyłonienie najbardziej atrakcyjnych, nowatorskich i przyjaznych dla turystów produktów turystycznych oraz ich popularyzację, a także wspieranie inicjatyw regionalnych i lokalnych, których efektem jest tworzenie produktów turystycznych.

Zapraszamy do wzięcia udziału w regionalnym etapie konkursu na „Najlepszy produkt turystyczny – Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej”.

Na zgłoszenia czekamy do 13 sierpnia. Decyduje data wpłynięcia do siedziby ŚOT.

Kto zdobędzie certyfikat POT?

W ramach Konkursu przyjmowane są zgłoszenia zgodne z definicją produktu turystycznego* w poniższych kategoriach:
1) Produkt turystyczny – Wydarzenie – charakteryzuje się dużą spójnością tematyczną, organizacyjną oraz konkretnym umiejscowieniem w czasie i przestrzeni.
2) Produkt turystyczny – Impreza – składa się z kilku usług lub usług i dóbr materialnych (rzeczy) oferowanych przez organizatorów turystyki.
3) Produkt turystyczny – Obiekt – charakteryzuje się występowaniem jednej głównej atrakcji (usługi) i dodatkowo kilku usług towarzyszących skupionych w jednym miejscu (obiekcie) mający z punktu widzenia kartograficznego charakter punktowy.
4) Produkt turystyczny – Szlak – składa się z wielu miejsc lub obiektów związanych z pewną nadrzędną ideą, połączonych ze sobą wytyczoną, zwykle oznakowaną trasą.
5) Produkt turystyczny – Obszar – wewnętrznie złożony zbiór elementów wyróżnionych ze względu na swoją konkretna lokalizację w przestrzeni, charakteryzującą się walorami turystycznymi.

W poprzednich edycjach konkursu wśród wyróżnionych przez POT produktów turystycznych były m. in. Zabrze – miasto turystyki przemysłowej oraz cykliczne imprezy – Festiwal „Śląskie Smaki”® i Tydzień Kultury Beskidzkiej. Certyfikat otrzymał również Szlak Zabytków Techniki, który dodatkowo w 2008 roku został uznany za najlepszy produkt turystyczny w kraju i wyróżniony Złotym Certyfikatem Polskiej Organizacji Turystycznej. Czy kolejne produkty turystyczne województwa śląskiego powtórzą ten sukces? To zależy również od Państwa.

Złoty Certyfikat POT jest przyznawany produktom turystycznym, które otrzymały w poprzednich latach Certyfikat POT.

Śląska Organizacja Turystyczna czeka na sugestie dotyczące produktów turystycznych, które mają wziąć udział w konkursie do połowy sierpnia. Zgłaszać je mogą samorządy terytorialne i gospodarcze, regionalne i lokalne organizacje turystyczne, instytucje i twórcy produktów turystycznych, stowarzyszenia i fundacje turystyczne oraz przedsiębiorcy i organizatorzy turystyki. Formularz zgłoszenia oraz regulamin konkursu są dostępne w załącznikach poniżej. Wnioski należy przesłać mailem (karolina.jarosz@silesia-sot.pl), bądź pocztą (Śląska Organizacja Turystyczna, ul. Mickiewicza 29, 40-085 Katowice).

Trzy produkty turystyczne, które zostaną zgłoszone do etapu ogólnopolskiego, wybierze – powołana przez Zarząd ŚOT – Kapituła Konkursowa. Decyzja Kapituły zostanie ogłoszona na początku września.

Informacji o regionalnym etapie konkursu udziela Karolina Jarosz (karolina.jarosz@silesia-sot.pl, tel. 32 207 207 3).

* Produkt turystyczny: – Wydarzenie – charakteryzuje się dużą spójnością tematyczną, organizacyjną oraz konkretnym umiejscowieniem w czasie i przestrzeni. – Impreza – składa się z kilku usług lub usług i dóbr materialnych (rzeczy) oferowanych przez organizatorów turystyki. – Obiekt – charakteryzuje się występowaniem jednej głównej atrakcji (usługi) i dodatkowo kilku usług towarzyszących skupionych w jednym miejscu (obiekcie) mający z punktu widzenia kartograficznego charakter punktowy. – Szlak – składa się z wielu miejsc lub obiektów związanych z pewną nadrzędną ideą, połączonych ze sobą wytyczoną, zwykle oznakowaną trasą. – Obszar – wewnętrznie złożony zbiór elementów wyróżnionych ze względu na swoją konkretna lokalizację w przestrzeni, charakteryzującą się walorami turystycznymi.

Kryteria merytorycznej oceny zgłoszeń są następujące:
1. Atrakcyjność produktu turystycznego z punktu widzenia turystów (ocena własna członka Kapituły na podstawie doświadczenia zawodowego w turystyce)
2. Oddziaływanie na zjawisko sezonowości (termin realizacji i długość funkcjonowania produktu w ciągu roku)
3. Dostępność, różnorodność, spójność oferty turystycznej produktu turystycznego na rynku turystycznym w kraju i za granicą (stopień komercjalizacji produktu turystycznego)
4. Efektywność montażu finansowego na rozwój produktu (m.in. różnorodność źródeł i sposobów finansowania, wielkość nakładów)
5. Dynamika ruchu turystycznego związana z produktem turystycznym
6. Zgodność ze Strategią Marketingową Polski oraz regionalnymi programami rozwoju produktów turystycznych
7. Sposób funkcjonowania i perspektywy dalszego rozwoju (m.in. kwestie własności, zarządzania, współpracy – sieciowość)
8. Generowanie rozwoju ekonomicznego obszaru produktu turystycznego
9. Przygotowanie formalne wniosku.

Pozostałe w tej kategorii

Na prośbę i we współpracy z Zagranicznym Ośrodkiem Polskiej Organizacji Turystycznej w Budapeszcie, Śląska Organizacja Turystyczna zorganizowała podróż prasową dla grupy z Węgier, w której znaleźli się  influencerzy oraz dziennikarze z portali internetowych dla rodzin...

czytaj dalej

Podróż studyjna blogerów z Węgier

Na prośbę i we współpracy z Zagranicznym Ośrodkiem Polskiej Organizacji Turystycznej w Budapeszcie, Śląska Organizacja Turystyczna zorganizowała podróż studyjną dla grupy z Węgier, w której znaleźli się  influencerzy oraz dziennikarze z portali internetowych dla...

czytaj dalej
Podróż prasowa we współpracy z ZOPOT Praga

Podróż prasowa we współpracy z ZOPOT Praga

Promocja Szlaku Orlich Gniazd w niestandardowej odsłonie - blogerka z Czech pokonała szlak na hulajnodze! W dniach 20 - 23 czerwca blogerka z czeskiego Brna - Weronika, przejechała 190 km na hulajnodze terenowej poznając uroki jednego z najpiękniejszych i najbardziej...

czytaj dalej
Śląskie z dzieckiem w Dzienniku Zachodnim

Śląskie z dzieckiem w Dzienniku Zachodnim

Przed Dniem Dziecka wraz z całym nakładem Dziennika Zachodniego ukazał się dodatek "Miejsca przyjazne dzieciom". Atutem wydania był niewątpliwie dzień emisji oraz nakład ponad 34 tys egz. (magazyn, program TV, tygodniki powiatowe). Tam właśnie znalazła się reklama...

czytaj dalej
Wizyta touroperatorów z Izraela

Wizyta touroperatorów z Izraela

W dniach 20-22 maja 2024 w województwie śląskim gościli czołowi touroperatorzy z Izraela (Mega tourism, Botz-adventures, Ophir Tours, Mona Tours, Amsalem Masaot, a także Facebook - menedżer społeczności Polska oraz izraelskie linie lotnicze Sundor (EL AL), a także...

czytaj dalej
Śląska Organizacja Turystyczna otrzymała dofinansowanie Ministerstwa Sportu i Turystyki na utworzenie nowego szlaku rowerowego w Beskidach – Velo Soła.

Śląska Organizacja Turystyczna otrzymała dofinansowanie Ministerstwa Sportu i Turystyki na utworzenie nowego szlaku rowerowego w Beskidach – Velo Soła.

Wniosek pn. "Stworzenie nowego produktu turystyki aktywnej w województwie śląskim - szlaku rowerowego Velo Soła" złożony przez Śląską Organizację Turystyczną  do Ministerstwa Sportu i Turystyki w ramach Programu Rozwoju Turystyki - edycja 2024 otrzymał dofinansowanie....

czytaj dalej
XVIII Festiwal Śląskie Smaki za nami

XVIII Festiwal Śląskie Smaki za nami

Za nami XVIII Festiwal „Śląskie Smaki”! W tym roku wydarzenie odbyło się na rynku w Tarnowskich Górach w dniu 2.06.2024 r. W konkursie kulinarnym wzięło udział 17 drużyn. Remigiusz Rączka – koordynator konkursowego Jury podkreślał, że rywalizacja była naprawdę...

czytaj dalej